ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Горських Ю. В. НАУКОВИЙ ХОРЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР В РЕСПУБЛІЦІ КАЗАХСТАН

Горських Ю. В. НАУКОВИЙ ХОРЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР В РЕСПУБЛІЦІ КАЗАХСТАН

Горських Ю. В.,
аспірантка кафедри педагогіки
Сумського державного
педагогічного університету
імені А.С. Макаренка

НАУКОВИЙ ХОРЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР В РЕСПУБЛІЦІ КАЗАХСТАН

За останні роки активізуються наукові пошуки теоретичних та методичних засад хореографічно-педагогічної освіти, що спонукає до визначення проблем хореографічної педагогіки. На сучасному етапі в науковому просторі Республіки Казахстан актуалізуються проблема розвитку хореографічно-педагогічної освіти, що ґрунтується на послідовному розвитку педагогічних традицій хореографічної освіти, а також вдосконалення професійної підготовки майбутніх педагогів-хореографів (Л. М. Нарикбаєва, Б. С. Тлеубаєва). Одним із основних напрямів хореографічного мистецтва в хореографічно-педагогічних закладах Республіки Казахстан є підготовка фахівців із національної хореографії (А. К. Кульбекова) [1, с. 15].

У Республіці Казахстан проблемам хореографічно-педагогічної освіти присвячують свої праці науковці різних галузей: педагоги Л.М. Нарикбаєва, Б. С. Тлеубаєва, А. К. Кульбекова – у сфері теорії та методики професійної освіти, мистецтвознавці К. Д. Айткалієва та ін..

Ідеї провідних викладачів-хореографів та педагогів вищої школи формують уявлення про хореографічно-педагогічний науковий простір. Так, у 2001 році Кульбекова Айгуль Кенесовна – докор педагогічних наук, професор кафедри хореографії Казахського національного університету мистецтв (РК) – захистила кандидатську дисертацію «Теорія та методика викладання казахського народного танцю у вишах культури та мистецтв» за спеціальністю 13.00.08 – «Теорія та методика професійної освіти». Вчена виявила генезис казахської етнографії та основні етапи її розвитку; провела класифікацію етапів розвитку казахського народного танцю; розкрила художньо-естетичну специфіку казахського танцю, як провідного компоненту народно-художньої культури; охарактеризувала сучасні тенденції розвитку казахського народного танцю; розробила практичні рекомендації для вдосконалення, ефективності викладання казахського народного танцю для вишів культури та мистецтв [2].

До наукових доробок А. К. Кульбекової (РК) також увійшла докторська дисертація за спеціальністю 13.00.05 – «Теорія, методика і організація соціально-культурної діяльності» на тему «Формування професійної майстерності хореографів у вишах культури та мистецтв Казахстана: системний підхід» (2009 рік). Вчена виявила значення міжпредметних зв’язків у навчально-творчому процесі як складової системного підходу до формування професійної майстерності хореографів; обґрунтувала ефективність взаємодії навчально-творчого та культурно-дозвіллєвого процесів при формуванні професійної майстерності хореографів; визначила критерії оцінки виконавської майстерності хореографів з казахського танцю у вишах і установах культури і мистецтв Республіки Казахстан.

До сфери наукових інтересів Лори Максутовни Нарикбаєвої – доктора педагогічних наук, професора, завідувачки кафедри музичної освіти та хореографії Казахського національного педагогічного університету імені Абая (РК) входять проблеми розвитку професійної обдарованості майбутнього спеціаліста у вищій педагогічній школі. У рамках дисертаційного дослідження (2008 рік) за спеціальністю 13.00.08 – «Теорія та методика професійної освіти» було розроблено практичні основи підготовки майбутнього вчителя до роботи з обдарованими дітьми; обґрунтовано основи нового наукового напрямку в педагогіці і психології вищої школи – «професійна обдарованість майбутнього фахівця»; запропоновано концептуально-педагогічний підхід до розвитку професійної обдарованості майбутнього педагога. Згодом вийшла друком монографія «Теорія та технологія розвитку професійної обдарованості майбутнього спеціаліста у вищій педагогічній школі», а також «Комплексна програма пошуку, розвитку та підтримки обдарованих студентів вишів у Республіці Казахстан (Концепція «Обдарований студент: пошук, розвиток та підтримка»)».

Результати аналізу дисертаційних досліджень щодо підготовки майбутніх учителів-хореографів у вишах Республіки Казахстан дозволили визначити, що більшість із них проведено у сфері теорії та методики професійної освіти.

Науковці в Республіці Казахстан виявляють генезис казахської етнографії та основні етапи її розвитку; розкривають художньо-естетичну специфіку казахського танцю, розробляють практичні рекомендації для вдосконалення, ефективності викладання казахського народного танцю для вишів культури та мистецтв; обґрунтовують ефективність взаємодії навчально-творчого та культурно-дозвіллєвого процесів при формуванні професійної майстерності хореографів; визначають критерії оцінки виконавської майстерності хореографів з казахського танцю у вишах і установах культури і мистецтв; обґрунтовують основи нового наукового напрямку в педагогіці і психології вищої школи – «професійна обдарованість майбутнього фахівця».

Список використаних джерел:

1. Дамитов Б.К. Национальный доклад о состоянии и развитии образования в Республике Казахстан / Б.К. Дамитов. – Астана, 2009. – С. 14 – 16.

2. Кульбекова А.К. Методика викладання народно-сценічного танцю / А.К. Кульбекова // Учебно-методическое пособие. – Уральск: «Постмеєн», 2006. – 87 с.