ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Ніколаї Г. Ю. КРИЗИС-МЕНЕДЖМЕНТ ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Ніколаї Г. Ю. КРИЗИС-МЕНЕДЖМЕНТ ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Ніколаї Г. Ю.,
д. пед. н., професор
завідувач кафедри мистецької
педагогіки та хореографії
Сумського державного
педагогічного університету
імені А. С. Макаренка

КРИЗИС-МЕНЕДЖМЕНТ ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Поняття «криза» актуалізується сьогодні у всіх сферах освіти України як незапланований та небажаний, обмежений в часі процес, що суттєво заважає нормальному функціонуванню системи. Для подолання стану, за якого існування хореографічно-педагогічної освіти ставиться під загрозу, а головною метою стає виживання, нагально потребен кризис-менеджмент, тобто, застосування на практиці антикризових процедур і розробка оперативних антикризових дій.

Ефективний кризис-менеджмент традиційно включає: діагностику причин виникнення кризових ситуацій, комплексну оцінку фінансового стану для розробки ефективних методів оздоровлення, розробку процедури антикризового управління та контроль над її виконанням, розробку комплексу заходів по мінімізації загроз зовнішнього середовища [2]. Ефективними етапами подолання несприятливих, кризових ситуацій вважається: правильна оцінка ситуації, що склалася; концентрація зусиль на «тут» та «зараз»; розподіл складних задач та завдань на короткі, зрозумілі кроки, виконувати які необхідно згідно встановлених термінів; уникнення серйозних змін тощо [3].

У цьому зв’язку слід відзначити своєчасність комплексного науково-дослідного проекту «Теоретичні та методичні засади розвитку хореографічно-педагогічної освіти в Україні», що отримав позитивну оцінку й фінансування Міністерства освіти і науки України на 2015-2017 роки. Проект було створено кафедрою мистецької педагогіки й хореографії Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка разом із кафедрою хореографії та художньої культури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини та кафедрою музичного мистецтва та хореографії Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» у пошуках шляхів розвитку хореографічно-педагогічної освіти.

На першому етапі наукового дослідження в контексті розбудови хореографічної педагогіки було визначено й обґрунтовано сутність хореографічно-педагогічної освіти, що полягає в тісній взаємодії між хореографічним мистецтвом і педагогічною практикою, у процесі якої відбувається становлення вчителя хореографії з високою художньо-естетичною та фізичною культурою, який спроможний комплексно впливати на формування духовно-культурного потенціалу підростаючого покоління, залучати дітей та молодь до національних та світових цінностей на основі осягнення етнічної ментальності, відображеної мовою музики та жесту, руху та ритму. Дослідження було також спрямоване на обґрунтування теоретичних і методичних засад формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії, що вивчається з метою забезпечення його якісної підготовки на акмеологічному рівні [1, с. 8].

Проте, з метою економії фінансів у 2016 році вітчизняна хореографічно-педагогічна освіта опинилась перед реальною загрозою знищення – її не було включено до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, тобто надаються бюджетні місця. Фахівців-хореографів було запропоновано готувати лише в межах спеціальності 024 – Хореографія, функціонування якої повинно забезпечуватись науковими кадрами мистецтвознавчого та культурологічного профілю.

У загрозливій ситуації учасники наукового проекту були вимушені стати антикризовими менеджерами, зокрема, здійснити діагностику причин виникнення кризової ситуації, розробити процедуру антикризового управління й запропонувати комплекс заходів із мінімізації загроз зовнішнього середовища. Важливою були маніфестація хореографічно-педагогічної освіти на державному рівні у листах-зверненнях, виступах на засіданнях МОН, громадських обговореннях, загальноукраїнських та міжнародних наукових конференціях, а також підтвердження факту існування хореографічно-педагогічної освіти у нормативних документах, у першу чергу – стандартах.

Учасники проекту розробили стандарти вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю – 014 Середня освіта з предметною спеціалізацією «Хореографія». Очікуємо на розміщення їх на сайті Міністерства освіти й науки України для подальшого обговорення.

Важливим кроком у збереженні хореографічно-педагогічної освіти стає акредитація магістратур за спеціальністю 014 Середня освіта («Хореографія») і розробка відповідних стандартів. Існування спеціальності підтверджується наказом МОН щодо започаткування в 2016-2017 н.р. республіканської олімпіади з хореографії, яка буде проводитись у ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».

Одним із головних питань залишається забезпечення освітнього процесу науково-педагогічними працівниками відповідної кваліфікації, зокрема відкриття аспірантур і захист дисертацій з проблем хореографічно-педагогічної освіти. Перша ластівка вже з’явилась в Одесі.

Список використаних джерел:

1. Ніколаї Г.Ю. Теоретико-методологічні засади дослідження хореографічно-педагогічної освіти в Україні / Г.Ю. Ніколаї, О.Є. Реброва // Мистецтво та освіта : науково-методичний журнал : № 3 (81), 2016. – С. 6-12.

2. Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.aaa.com.ua/page16.

3. Електронний ресурс. – Режим доступу: