28–29 квітня 2020 року на базі кафедри інструментального виконавства Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини в рамках Днів науки відбулася І Всеукраїнська науково-практична конференція «Проблеми інструментального виконавства в умовах сучасної мистецької освіти».
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України про запровадження в Україні карантину для всіх закладів освіти, конференція пройшла в режимі Он-лайн, засобами платформи Zoom на високому науковому, практичному й організаційному рівнях.
Організаторами науково-практичного заходу були: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
У роботі конференції взяли участь понад 200 учасників з України, Польщі, Сербії, США – представників мистецьких закладів освіти різних рівнів.
28 квітня, на початку конференції з вітальним словом виступила декан факультету мистецтв, кандидат педагогічних наук, доцент Терешко Інна Григорівна і побажала всім плідного обміну думками, цікавих відкриттів і творчої атмосфери.
Робота наукового форуму здійснювалася за такими напрямами: особливості підготовки інструменталістів у системі спеціалізованої мистецької освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід; становлення і розвиток інструментальних шкіл: історико-педагогічний аспект; проблеми міждисциплінарної кореляції та змісту навчального забезпечення у контексті вітчизняної підготовки інструменталістів; стратегії музичної освіти в українському та європейському вимірах; перспективи підвищення ефективності музичної освіти; актуальні проблеми мистецької освіти.
Дуже цікавими були доповіді гостей конференції на пленарному засіданні, серед яких: Лаура Клувак-Соболевська, доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри вокальної камералістики Музичної академії ім. І. П. Падеревського (м. Познань, Республіка Польща), тема доповіді: «Польська пісня як джерело натхнення для піаніста‑камераліста»; Єргієв Іван Дмитрович, доктор мистецтвознавства, професор кафедри народних інструментів Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, народний артист України (м. Одеса, Україна), тема доповіді: «Горизонти творчості виконавця-артиста академічної традиції»; Щолокова Ольга Пилипівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки мистецтва та фортепіанного виконавства Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова (м. Київ, Україна), тема доповіді: «Методологічні засади комплексної концертмейстерської підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва»; Майденберг‑Тодорова Кіра Ісааківна, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії музики та композиції Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової (м. Одеса, Україна), тема доповіді: «Явище імпровізаційного оркестру у сучасній академічній музиці»; Бжезінська Барбара, магістр Музичної академії імені Ф. Шопена (м. Варшава, Республіка Польща), тема доповіді: «Музичний жанр пасакалії та сарабанди. Імпровізаційність у танцювальній музиці».
Після пленарного засідання учасникам конференції було запропоновано перегляд концерту інструментальної музики і концерту студентів класу викладача Віри Степанівни Калабської та народного ансамблю УДПУ імені Павла Тичини «Акварелі» (художній керівник – лауреат міжнародних та всеукраїнських конкурсів, кандидат педагогічних наук, доцент В. Калабська).
29 квітня 2020 року з успіхом пройшли секційні засідання та майстер-клас, присвячені проблемам інструментального виконавства. Серед численного розмаїття тем найбільш пам’ятними були такі: «Инструментальное обучение в Сербии, проблемы и перспективы» (доповідач Невена Мияйлович ‒ випускниця УДПУ імені Павла Тичини, наразі викладач у музичній школі та училищі міста Крагуеваце, Сербія); «Виникнення й еволюція контрабаса» (доповідач Владислав Мельник ‒ магістрант кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини, науковий керівник: канд. пед. наук, доцент кафедри інструментального виконавства Калабська В. С.); «Оригінальний домровий репертуар (на прикладі творів Одеської виконавської школи)» (доповідач Анастасія Саченко ‒ магістрантка кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини, науковий керівник: канд. пед. наук, доцент кафедри інструментального виконавства Калабська В. С.); «Принципи професійного навчання скрипаля» (доповідач Світлана Бурлака ‒ магістрантка кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини, науковий керівник: канд. пед. наук, доцент кафедри інструментального виконавства Олійник Т. І.); «Синтез мистецтв як методологічний принцип формування і розвитку виконавської майстерності інструменталістів у контексті втілення художнього образу» (доповідач Людмила Семко ‒ магістрантка кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини, науковий керівник: канд. пед. наук, доцент кафедри інструментального виконавства Радзівіл Т. А.), «Педагогічні умови формування готовності студентів педагогічних вузів до інструменально-виконавської діяльності» (доповідач ‒ викладач кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини Людмила Олександрівна Обманець); «Педагогічні та наукові досягнення Вікторії Сидоренко в контексті розвитку гітарної освіти України» (доповідач ‒ канд. пед. наук, старший викладач кафедри інструментального виконавства УДПУ імені Павла Тичини Анатолій Сергійович Коваленко).
Логічним продовженням наукових дискурсів став майстер-клас на тему: «Імпровізація як допоміжний фактор у розвитку креативної особистості учнів мистецьких закладів початкового рівня», який провела кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії музики та композиції ОНМА ім. А. В. Нежданової та за сумісництвом викладач-методист КПНЗ «Дитяча музична школа №2 імені О. Глазунова м. Одеси» Кіра Ісааківна Майденберг-Тодорова. У мастер-класі приймала участь учениця 1 класу ДМШ №2 ім. О. Глазунова Даяна Тодорова.
Організатори й учасники конференції дякують кандидату педагогічних наук, доценту Куценку Сергію Володимировичу за колосальну дводенну роботу як технічного організатора конференції у платформі Zoom, завдяки якій науковий захід пройшов на високому науково-практичному рівні!
Організаційний комітет І Всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми інструментального виконавства в умовах сучасної мистецької освіти» висловлює щиру вдячність учасникам конференції за плідну і конструктивну діяльність, бажає подальших наукових, педагогічних і виконавських здобутків та запрошує до подальшої співпраці!