ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Сирота Зоя Миколаївна

Сирота Зоя Миколаївна

СИРОТА ЗОЯ МИКОЛАЇВНА
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри музикознавства
та вокально-хорового мистецтва
Уманського державного педагогічного
університету
імені Павла Тичини

Біографічна довідка. Народилася 21 липня 1948 р.

Освіта:
1970 р. – закінчила Уманське державне музичне училище.
1980 р. – закінчила Уманський державний педагогічний інститут імені Павла Тичини.
2005 р. – захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13. 00. 04 – «Теорія і методика професійної освіти» в Інституті педагогіки і психології професійної освіти АПН України.
2006 р. – присвоєно звання доцента.

Професійна кар’єра:
1970 –1986 роки – викладач теоретичних дисциплін Уманської дитячої музичної школи №1, завідувач теоретичним відділом, завуч, директор Уманської вечірньої музичної школи.
1986 –1988 роки – замісник директора школи з виховної роботи у загальноосвітніх школах № 2, № 11 міста Умані.
1988 – 2005 роки – викладач кафедри педагогіки початкової освіти, викладач кафедри музики і образотворчого мистецтва, викладач кафедри музики та хореографії, старший викладач кафедри музикознавства та вокально-хорових дисциплін УДПУ імені Павла Тичини.
З 2006 р. по даний час – доцент кафедри музикознавства та вокально-хорових дисциплін УДПУ імені Павла Тичини.
Стаж педагогічної роботи – 47 років, з них в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини – 29 років.
Викладає дисципліни: «Методика музичного виховання», «Основи викладання інтегрованого курсу «Мистецтво», «Теорія та методика викладання музичного мистецтва», керівник педагогічної практики.

Наукова діяльність:
Сфера наукових інтересів: спираючись на теоретичні та методичні засади розвитку музичних здібностей студентів у процесі професійної підготовки, спрямовує сучасні підходи музичної діяльності студентів у мистецькій освіті на музично-творчий розвиток особистості з використанням новітніх технологій, а саме, використання технології проективного моделювання.
Автор біля 100 наукових та науково-методичних праць у галузі музичної освіти. Серед них найбільш вагомі. Науково-методичні посібники: «Родинні свята», «Формування творчої особистості майбутнього вчителя початкових класів засобами мистецтва: теорія та практика», «Інноваційні технології навчання у викладанні мистецьких дисциплін», «Технології проективного моделювання в мистецькій освіті», «Пісенна творчість учителя як краса педагогічної дії», «Ритмопластичне інтонування у діалоговій взаємодії мистецтв (на матеріалі методичної системи Еміля Жака-Далькроза)», «Тарас Шевченко – поет, художник, мислитель», «Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті». Монографії (у співавторстві): «Мистецтво в контексті освіти : теорія і практика», «Підготовка учителя початкових класів до музично-творчого розвитку учнів».
Керівник студентського наукового гуртка «Виховний та розвивальний потенціал інноваційних технологій навчання у мистецькій освіті».

Наукові праці 2013-2018 рр.:

Сирота З.М., Сирота В.М. Формування творчої особистості майбутнього вчителя початкових класів засобами мистецтва: теорія та практика: навч.-метод. посіб. для студ. мист.-пед. факульт.; Вид. 2-ге, доп. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2013. 125 с.
Сирота З.М., Сирота В.М. Інноваційні технології навчання у викладанні мистецьких дисциплін : навч.-метод. посіб. для студ. мист.-пед. факульт. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2013. 106 с.
Сирота З.М., Сирота В.М. Сприйняття творів мистецтва як процес відображення в пізнанні людини художнього образу Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ПП Жовтий О. О., 2013. Випуск 7. С. 383.
Сирота З.М., Сирота В.М. Підготовка нової генерації педагогічних кадрів у системі мистецької освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ПП Жовтий О. О., 2013. Випуск 8. С. 118.
Сирота З.М., Сирота В.М. Активізація пізнавально-творчої діяльності учнів у навчально-виховному процесі школи. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ПП Жовтий О. О., 2014. Випуск 10. Ч. 3. С. 304.
Сирота З.М., Сирота В.М. Розвиток творчих здібностей і універсалізм образного світосприймання. Професійна мистецька освіта і художня культура : виклики XXI століття : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., 15–17 жовт. 2014 р. / МОН України, Київ,ун-т ім. Б. Грінченка ; за заг.ред. Огнев юка, Л.Л. Хоружа, К.Ю. Бацак та ін.]. К. : Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. 704 с.
Ритмопластичне інтонування у діалоговій взаємодії мистецтв (на матеріалі методичної системи Еміля Жак-Далькроза) : навч.-метод. посіб. для студ.мист.-пед. факульт. / Сирота З. М. та ін. Умань : Візаві, 2014. 82 с.
Сирота З.М., Сирота В.М. Тарас Шевченко – поет, художник, мислитель : альбом-посіб. для студ. мист.-пед. факульт. Умань : Візаві, 2014. 42 с.
Технології проективного моделювання в мистецькій освіті : навч.-метод. посіб. для студ. мист.-пед. факульт. / Сирота З.М. та ін. Умань : Візаві, 2014. 181 с.
Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навч. метод. посібн. для студ. мистецько-пед. факульт. / Сирота З.М. та ін. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2015. 106 с.
Сирота З.М., Сирота В.М. Інтегративні зв’язки музичного та образотворчого мистецтва як ефективна умова підготовки майбутніх учителів до музично-творчого розвитку молодших школярів. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ ред. кол. : Безлюдний О.І. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ПП Жовтий О.О., 2015. Випуск 12. Ч. 2. С. 291–298.
Тарас Шевченко – поет, художник, мислитель : альбом-посібник для студ. мистецько-пед. факульт. / Сирота З.М. та ін. Умань : «МВХД», «ОМ», 2015. 104 с.
Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навч.-метод. посіб. для студ. факульту мистецтв : / Сирота З. М. та ін. Умань : УДПУ імені Павла Тичини, 2016. 52 с.
Сирота З.М., Сирота В.М. Сутність набуття студентами художньо-творчої компетентності засобами інтерактивних технологій навчання у мистецькій освіті. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол. : Безлюдний О. І. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2016. Вип. 14. С.169–175.
Сирота З.М., Сирота В.М. Імпровізація як чинник розвитку самостійної творчо-пізнавальної діяльності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол. : Безлюдний О. І. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2017. Вип . С. 56.–335.
Сирота З.М., Сирота В.М. Педагогічна стратегія «Від дитини до мистецтва» в інтеграційному процесі творчого розвитку молодших школярів. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол. : Безлюдний О. І. (гол. ред.) та ін.]. Умань : ВПЦ «Візаві», 2017. Вип. 16. С. 223–230.
Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навч. метод. посібн. для студ. факульту мистецтв. / Сирота З.М. та ін. Умань : УДПУ імені Павла Тичини, 2017. 41 с.
Сирота В.М., Сирота З.М. Мистецька вітальня: навч. метод. посіб. для студ. мистецько-педагогічних факультетів. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2018. 130 с.

Творча діяльність:
Автор мистецьких віталень присвячених творчості Т. Шевченка, П. Тичини, О. Пушкіна, С. Єсеніна, І. Левітана, М. Лисенка, С. Гулака  Артемовського. Інноваційних мистецько-освітніх проектів: «Пісенна творчість учителя як краса педагогічної дії», «Згадаймо вальсу звук чарівний…», «Техніка Е. Жак-Далькроза як засіб творчого самовираження особистості майбутнього вчителя мистецьких дисциплін», «Тарас Шевченко – поет, художник, мислитель», «Обдарована родина – обдарована дитина» (2014), «Обдарована родина – обдарована дитина» (2015).

Нагороди:
За період роботи нагороджена грамотами Міністерства культури України, грамотами Міністерства освіти і науки України, Почесною грамотою Черкаської обласної державної адміністрації, Почесними грамотами Президії Черкаського обкому Профспілки працівників освіти і науки України, Почесною грамотою виконкому Уманської міської Ради народних депутатів, відділу культури, відділу освіти Уманської міської ради, Почесними грамотами ректорату Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, Уманського гуманітарно-педагогічного коледжу ім. Т.Г. Шевченка.

Мистецько-освітні проети.

Повернутися назад