ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Повалій Т. Л. ПРАКТИКУМ З ХОРЕОГРАФІЇ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Повалій Т. Л. ПРАКТИКУМ З ХОРЕОГРАФІЇ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Повалій Т. Л.,
к. п. н., ст. викладач кафедри
мистецької педагогіки та хореографії
Сумського державного
педагогічного університету
імені А. С. Макаренка

ПРАКТИКУМ З ХОРЕОГРАФІЇ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Практикум – навчальне видання практичних завдань і вправ, що сприяють засвоєнню набутих знань, умінь і навичок. Мета практикуму – формування і закріплення умінь, практичних навичок, навчання способам і методам використання теоретичних знань у конкретних умовах. У практикумах містяться завдання і вправи практичного характеру, які сприяють засвоєнню вивченого теоретичного курсу. Структура практикуму повинна відображати послідовність викладання матеріалу, прийнятого у навчальній програмі дисципліни [2, с. 5].

Практикум містить методичні вказівки для проведення практичних занять. Практикум повинен охоплювати всі практичні роботи, виконання яких передбачено робочою програмою дисципліни. Якщо дисципліна вивчається впродовж двох чи трьох семестрів, то допускається практикуми видавати окремими частинами [2, с. 19].

Практикум з хореографії як важлива частина процесу виховання й навчання студента в університеті є необхідним етапом у підготовці його до майбутньої практичної діяльності на посаді вчителя у загальноосвітній школі, навчальних закладах освіти та мистецтва. Під час проходження курсу практикуму студенти отримують можливість у природних умовах закріпити й поглибити теоретичні знання, набуті під час вивчення основ хореографії з методикою викладання, поєднати теоретично-практичну діяльність, орієнтовану на вдосконалення спеціальних умінь та навичок із хореографічно-педагогічної майстерності. Розглянемо основні положення практикуму з дисципліни «Основи хореографії з методикою викладання».

Практикум повністю відповідає навчальній програмі «Основи хореографії з методикою викладання», метою якої є: ознайомлення студентів з основами педагогічного процесу, методикою і практикою викладання у хореографічних гуртках, особливостями організації роботи з різними категоріями учасників, специфікою та методикою роботи з дітьми. Основне завдання курсу – підвищення рівня теоретичних знань з методики організації роботи у хореографічному гуртку, закріплення практичних навичок щодо цього, підготовка студента до майбутньої діяльності в якості постановника хореографічного номеру [1].

Практикум з хореографічної підготовки майбутніх учителів має такі основні форми роботи: слухання лекцій, практична робота та самостійна робота. Кількість годин, відведених навчальним планом на вивчення дисципліни, становить 75 год. (2,5 кредита ECTS): 40 годин аудиторних (14 год. – лекції, 26 год. – практичні заняття), 35 год. – самостійна робота. Вивчення навчальної дисципліни завершується складанням заліку.

Програма навчальної дисципліни складається з одного розділу «Основні напрямки роботи в дитячому хореографічному гуртку». Лекційний курс розділу складається з п’яти тем:
– хореографічна робота з дітьми різних вікових груп;
– організація навчально-виховної роботи в дитячому хореографічному гуртку;
– музичний супровід в роботі дитячого хореографічного гуртка;
– репертуар дитячого хореографічного гуртка;
– особливості драматургії хореографічного твору.

До розділу входять чотири теми з практичних занять:
– репетиційна робота в дитячому хореографічному гуртку;
– методика показу рухів, їх розучування з учасниками дитячого хореографічного гуртка;
– постановча робота в дитячому хореографічному гуртку;
– складові частини та етапи постановочної роботи.

Самостійна робота студента складається з 35 годин і передбачає:
1. Повторення та демонстрування основних частин репетиційного заняття в дитячому хореографічному гуртку (привітання, розігрів, розтягування, повторення та відпрацювання раніше вивченого матеріалу, вивчення нового матеріалу, дитячі ігри, прощання). Знання даного матеріалу та практичні вміння його використання на практиці (8 годин).

2. Закріплення та удосконалення методики показу рухів та розучування їх з учасниками дитячого хореографічного гуртка (вихідне положення, основні позиції рук та ніг, положення корпусу та голови, манера виконання рухів, перехід від одного руху до іншого, характер виконання, музичний розмір тощо). Знання даного матеріалу та практичні вміння його використання на практиці (8 годин).

3. Підбір музичного матеріалу для постановчої роботи під час роботи з учнями початкової школи, знання й удосконалення техніки вивчення та виконання рухів танців різних напрямів (український танець – «Гопак», «Слобожанська полька», «Варварка», «Клин», «Подоляночка», «Ойра», «Гуцулка», «Аркан», «Яків», «Голубка», «Березнянка», «Тропотянка» та ін.; народно-сценічний танець – «Бульба», «Лявоніха», «Молдовеняска», «Хора», «Тарантела», «Краков’як» та ін.; бальний танець – «Танго», «Ча-ча-ча», «Самба», «Румба», «Джайв» та ін.; сучасний танець – «хіп-хоп», «модерн», «диско», «джаз» тощо). Знання даного матеріалу та практичні вміння його використання на практиці (8 годин).

4. Продумування майбутньої постановки (сюжет, образ, композиція, жанр), прораховування основних частин та елементів в музиці (кількість тактів, початок фрази, затакти, темп, ритм тощо), закріплення та удосконалення знань щодо складових частин (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка) та етапів постановочної роботи (ознайомлення з музикою та ідеєю, вивчення основних рухів, робота над чистотою та чіткістю виконання, розповідь про характерні особливості майбутнього танцю). Знання даного матеріалу та практичні вміння його використання на практиці (11 годин).

Список використаних джерел:

1. Андрієнко Л. В. Методика роботи з хореографічним колективом : навчальна програма / Л. В. Андрієнко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/lessons_summary/ edu_technology/14345/

2. Положення про видання навчальної літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://khnu.km.ua/ROOt/dept/nmv/res/16.pdf