Кваліфікація, що присвоюється:
Вчитель образотворчого мистецтва
Рівень кваліфікації:
Бакалавр (перший цикл вищої освіти).
Спеціальні вимоги до зарахування:
Творче випробування
Вимоги і положення до кваліфікації:
Профіль програми:
У студентів має бути: сформований науковий світогляд, національна самосвідомість як відображання цілей, потреб, інтересів морально-естетичних орієнтацій особистості; усвідомлення соціальної ролі педагогічної діяльності, виявлення громадянської та соціальної активності; стійкі пізнавальні інтереси, прагнення до постійного самовдосконалення і духовного збагачення; педагогічна спостережливість, уява, тактовність, незалежність мислення у поєднанні з повагою до суджень інших людей; володіння такими якостями як толерантність, доброзичливість, наявність почуття власної гідності, самоповаги, скромності, вимогливості до себе й до інших; знання досягнень української національної та світової культури; фахові знання, уміння та навички.
Випускники факультету мистецтв повинні вміти: вирішувати педагогічні навчально-виховні, художньо-творчі завдання з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, здійснювати наукові дослідження, впроваджувати їх у практику, узагальнювати та оформляти наукові результати, користуватись сучасними науковими технологіями обробки інформації, аналізувати узагальнювати і використовувати у своїй роботі передовий педагогічний досвід у царині естетичного виховання школярів, критично оцінювати результати власної педагогічної діяльності, творчо підходити і впроваджувати нові освітні навчально-виховні технології.
Загальний обсяг навчальної програми 240 кредитів ЄКТС, в т.ч.: модулі циклу обов’язкових навчальних дисциплін – 124 кр., модулі циклу дисциплін вибору факультету – 38 кр., модулі дисциплін вільного вибору студента – 57 кр., практична підготовка – 21 кр.
Ключові результати навчання:
1. Знання з предметної області:
Ґрунтовні знання з гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, дисциплін циклу професійної та практичної підготовки з образотворчого мистецтва.
Базові уявлення:
– Суть, мета і завдання художньо-естетичного виховання школярів.
– Професійні вимоги до вчителя образотворчого мистецтва загальноосвітньої школи.
– Загальні питання методики викладання дисциплін мистецького циклу в загальноосвітніх навчальних закладах.
– Принципи, методи, прийоми навчання, типологію, структурування занять, інших форм організації навчально-виховного процесу
– Методику позакласної, позаурочної та поза аудиторної роботи з образотворчого мистецтва
– Принципи розвитку творчої активності школярів на уроках образотворчого мистецтва.
– Методика образотворчого мистецтва школярів 1-4 класів.
– Методика образотворчого мистецтва школярів 5-7 класів.
– Сучасні методики і прийоми навчання, узагальнення і впровадження передового педагогічного досвіду
2. Когнітивні уміння та навички з предметної області:
– здатність застосовувати знання та уміння для розв’язання практичних завдань в галузі досліджень у сфері художньої освіти;
– уміння та навички абстрактного і конкретного мислення, здатність до творчої і результативної праці;
– здатність до оцінювання, інтерпретації та синтезу інформації, отриманої з різних джерел;
– навички презентації наукового та практичного матеріалу;
– уміння та навички володіння сучасними технологіями у майбутній професійній діяльності.
3. Практичні навички з предметної області:
– уміння використовувати спеціалізоване комп’ютерне програмне забезпечення з фахових дисциплін;
– застосовувати набуті знання та вміння на практиці;
– здійснювати науково-педагогічні, естетичні, культурологічні дослідження з використанням сучасних методик;
– відбирати та інтегрувати навчальний матеріал;
– використовувати ТЗН, підбирати, виготовляти засоби наочності, дидактичні матеріали;
– здійснювати художньо-просвітницьку роботу серед громадськості.
4. Загальні уміння та навички:
– уміння враховувати процеси соціально-політичної ситуації України, правові, етичні та етнічні норми у педагогічній та громадській, суспільно-політичній діяльності; навчально-виховному процесі;
– здатність до самовдосконалення та професійного зростання;
– вербальні та невербальні навички комунікативної діяльності;
– розширення кругозору, систематизація та узагальнення знання з музичного мистецтва.
Професійні профілі випускників з прикладами:
Бакалавр одержує підготовку з дисциплін гуманітарного циклу та фундаментальних фахових дисциплін, а також теоретичну і практичну фахову підготовку з дисциплін психолого-педагогічного циклу, проходить педагогічну практику.
Студенти повинні:
– бути обізнаним з основними світоглядними теоріями та концепціями в галузі гуманітарних і соціально-економічних наук, вміти аналізувати соціальні проблеми і процеси, використовувати методи цих наук у різних видах професійної і соціальної діяльності;
– знати етичні і правові норми, які регулюють відносини між людьми, відношення людини до навколишнього середовища;
– розуміти процеси і явища, можливості сучасних наукових методів досліджень та володіти цими методами на рівні, необхідному для вирішення практичних задач, що постають при виконанні професійних обов’язків;
– бути підготовленим для продовження навчання, професійної діяльності в іншому оточенні;
– володіти розвиненою культурою мислення, вміти ясно і логічно висловлювати свої думки як усно, так і письмово;
– володіти навичками наукової організації праці, бути обізнаним з можливостями і методами застосування комп’ютерної техніки в своїй професійній діяльності; бути здатним самостійно опанувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій останніх досягнень методики своєї науки та соціальної практики;
– розуміти основні проблеми своєї професії, дисципліни, що визначають конкретну галузь його діяльності;
– мати достатню підготовку для самостійної побудови і використання в практичній діяльності різних методик, аналізу явищ і процесів.
Підготовка до ступеня спеціаліста включає також поглиблене вивчення базових дисциплін з відповідного фаху, виконання дипломних, курсових робіт практичного, аналітичного або дослідницького характеру.
Доступ до подальшого навчання:
По закінченні навчання за програмою освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» особа, що навчається, може продовжити навчання на наступному циклі вищої освіти (рівень – спеціаліст або магістр) на конкурсній основі за спеціальністю «Образотворче мистецтво». Спеціаліст – 1 рік, магістр – 2 роки навчання на базі бакалаврату.
Положення про екзамени, оцінювання і оцінки
Тимчасове положення про оцінювання знань та визначення рейтингу студентів у кредитно-модульній системі організації навчального процесу.
Вимоги до випуску (закінчення навчання):
По закінченні навчання за програмою освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» особа, що навчається, має:
– завершити навчальну програму обсягом 240 кредитів;
– успішно скласти комплексний кваліфікаційний екзамен «Педагогіка з методикою викладання образотворчого мистецтва» на засіданні Державної екзаменаційної комісії.
– Кваліфікаційна робота або кваліфікаційний екзамен: рисунок та живопис.
Форма навчання:
Денна (повна), заочна.
Директор програми:
Ятло Леонід Петрович, доцент, заслужений працівник культури України, декан факультету мистецтв.
Структурно-логічна схема бакалаврату 6.020205 «Образотворче мистецтво»
Опис окремих одиниць курсу: