Кваліфікація, що присвоюється:
Вчитель музичного мистецтва
Рівень кваліфікації:
Бакалавр (перший цикл вищої освіти).
Спеціальні вимоги до зарахування:
Творче випробування
Вимоги та положення до кваліфікації:
Профіль програми:
У студентів має бути: сформований науковий світогляд, національна самосвідомість як відображання цілей, потреб, інтересів морально-естетичних орієнтацій особистості; усвідомлення соціальної ролі педагогічної діяльності, виявлення громадянської та соціальної активності; стійкі пізнавальні інтереси, прагнення до постійного самовдосконалення і духовного збагачення; педагогічна спостережливість, уява, тактовність, незалежність мислення у поєднанні з повагою до суджень інших людей; володіння такими якостями як толерантність, доброзичливість, наявність почуття власної гідності, самоповаги, скромності, вимогливості до себе й до інших; знання досягнень української національної та світової культури; фахові знання, уміння та навички.
Випускники факультету мистецтв повинні вміти: вирішувати педагогічні навчально-виховні, художньо-творчі завдання з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх музичної підготовки; розвивати у процесі занять музичну культуру школярів; грати на музичних інструментах; професійно навчати школярів хоровому і сольному співу, виразно диригувати хором; здійснювати змістовний аналіз музичного твору, емоційно й образно розповідати дітям про музику і музикантів, події музичного життя; організовувати дитячі самодіяльні творчі колективи (хорові фольклорні, інструментальні); читати з аркуша, транспонувати і підбирати по слуху музичні твори, аранжувати та інструментувати їх для різних виконавських складів; творчо проводити уроки музики у відповідності з метою, принципами і завданнями організації музично-виховної роботи в школі, здійснювати художньо-педагогічне спілкування з дітьми; аналізувати узагальнювати і використовувати у своїй роботі передовий педагогічний досвід у царині музично-естетичного виховання школярів, критично оцінювати результати власної педагогічної діяльності, творчо підходити і впроваджувати нові освітні навчально-виховні технології.
Загальний обсяг навчальної програми 240 кредитів ЄКТС, в т.ч.: модулі циклу обов’язкових навчальних дисциплін – 120 кр., модулі циклу дисциплін вибору факультету – 54 кр., модулі дисциплін вільного вибору студента – 60 кр., модулі практик – 6 кр.
Ключові результати навчання:
1. Знання з предметної області
Ґрунтовні знання з гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, дисциплін циклу професійної та практичної підготовки з музичного мистецтва.
Базові уявлення:
– Суть, мета і завдання музичного виховання школярів.
– Професійні вимоги до вчителя музики загальноосвітньої школи.
– Історичний аспект розвитку теорії і методики музичного виховання в Україні.
– Хоровий спів у школі, методика формування навичок хорового співу.
– Музично-ритмічні рухи як складовий компонент музичного виховання учнів.
– Сутність творчого сприймання музики та педагогічні проблеми його формування в учнів.
– Виконавська майстерність дітей та її використання у навчально-виховному процесі..
– Розвиток творчої активності школярів на уроках музики.
– Музична гра в активізації творчого потенціалу дітей.
– Методика музичного виховання школярів 1-4 класів.
– Методика музичного виховання школярів 5-8 класів.
– Позакласні форми роботи з музично-естетичного виховання школярів.
– Багатофункціональність педагогічної оцінки у процесі музичного розвитку школярів.
2. Когнітивні уміння та навички з предметної області
– здатність застосовувати знання та уміння для розв’язання практичних завдань в галузі досліджень у сфері музичного виховання;
– уміння та навички абстрактного і конкретного мислення, здатність до творчої і результативної праці;
– здатність до оцінювання, інтерпретації та синтезу інформації, отриманої з різних джерел;
– навички презентації наукового та практичного матеріалу;
– уміння та навички володіння сучасними технологіями у майбутній професійній діяльності.
3. Практичні навички з предметної області:
– уміння використовувати спеціалізоване комп’ютерне програмне забезпечення з фахових дисциплін;
– у процесі навчання гри на музичному інструменті студенти вивчають комплекс технічних вправ та етюдів, визначену кількість музичних творів з художнього та дитячого репертуару, які впливають на формування їх естетичного ідеалу, смаку та на розвиток музичного світогляду, професійно-аналітичного мислення, творчої активності та самостійності;
– у студентів має бути сформована система знань з техніки хорового диригування та її специфіки. Формуються практичні вміння та навички щодо вирішення проблем в управлінні та роботі з хором, система знань з основних вокально-технічних навичок.
4. Загальні уміння та навички:
– враховувати та застосовувати у практиці професійної роботи основні економічні закони;
– уміння враховувати процеси соціально-політичної ситуації України, правові, етичні та етнічні норми у педагогічній та громадській, суспільно-політичній діяльності; навчально-виховному процесі;
– здатність до самовдосконалення та професійного зростання;
– вербальні та невербальні навички комунікативної діяльності;
– навички взаємодії із іншими людьми;
– розширення кругозору, систематизація та узагальнення знання з музичного мистецтва.
Професійні профілі випускників з прикладами
Бакалавр одержує підготовку з дисциплін гуманітарного циклу та фундаментальних фахових дисциплін, а також теоретичну і практичну фахову підготовку з дисциплін психолого-педагогічного циклу, проходить педагогічну практику.
Студенти повинні:
– бути обізнаним з основними світоглядними теоріями та концепціями в галузі гуманітарних і соціально-економічних наук, вміти аналізувати соціальні проблеми і процеси, використовувати методи цих наук у різних видах професійної і соціальної діяльності;
– знати етичні і правові норми, які регулюють відносини між людьми, відношення людини до навколишнього середовища;
– розуміти процеси і явища, можливості сучасних наукових методів досліджень та володіти цими методами на рівні, необхідному для вирішення практичних задач, що постають при виконанні професійних обов’язків;
– бути підготовленим для продовження навчання, професійної діяльності в іншому оточенні;
– володіти розвиненою культурою мислення, вміти ясно і логічно висловлювати свої думки як усно, так і письмово;
– володіти навичками наукової організації праці, бути обізнаним з можливостями і методами застосування комп’ютерної техніки в своїй професійній діяльності; бути здатним самостійно опанувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій останніх досягнень методики своєї науки та соціальної практики;
– розуміти основні проблеми своєї професії, дисципліни, що визначають конкретну галузь його діяльності;
– мати достатню підготовку для самостійної побудови і використання в практичній діяльності різних методик, аналізу явищ і процесів. Підготовка до ступеня спеціаліста включає також поглиблене вивчення базових дисциплін з відповідного фаху, виконання дипломних, курсових робіт практичного, аналітичного або дослідницького характеру.
Доступ до подальшого навчання:
По закінченні навчання за програмою освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» особа, що навчається, може продовжити навчання на другому циклі вищої освіти (рівень – спеціаліст або магістр) на конкурсній основі за спеціальністю «Музичне мистецтво». Спеціаліст – 1 рік, магістр – 2 роки навчання на базі бакалаврату.
Положення про екзамени, оцінювання і оцінки
Тимчасове положення про оцінювання знань та визначення рейтингу студентів у кредитно-модульній системі організації навчального процесу.
Вимоги до випуску (закінчення навчання):
По закінченні навчання за програмою освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» особа, що навчається, має:
– завершити навчальну програму обсягом 240 кредитів;
– державний екзамен з педагогіки та методики музичного виховання аба кваліфікаційна робота.
– державний екзамен з фаху;
– державний екзамен з диригування.
Форма навчання:
Денна (повна), заочна.
Директор програми:
Ятло Леонід Петрович, доцент, заслужений працівник культури України, декан факультету мистецтв.
Структурно-логічна схема бакалаврату 6.020204 “Музичне мистецтво”
Опис окремих одиниць курсу: