29 лютого 2024 року відбулася онлайн гостьова лекція «Педагогіка серця і добра академіка Івана Зязюна» у межах серії просвітницьких вебінарів «Цвіт української педагогіки: сучасне і минуле». Ініціатор заходу – відділ змісту і технології педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Модератором лекції виступила Наталія Філіпчук, доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу змісту і технології педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, член Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття.
Учасниками заходу були викладачі та здобувачі вищої освіти факультету мистецтв.
Лекторка – Нелля Ничкало, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, означила важливість окреслення ретроспективи життя, професійної діяльності Івана Андрійовича Зязюна, з яким пліч-о-пліч працювала багато років, здійснюючи разом інноваційні кроки у розвитку української педагогічної освіти. Важливим аспектом лекції стало окреслення прогностичності ідей академіка у контексті поступу української освіти і педагогічної науки.
На всіх етапах своєї науково-педагогічної діяльності Іван Андрійович з особливою наполегливістю і послідовністю доводив на різних державних щаблях, що турбота про вчителя має бути пріоритетом у загальнодержавній політиці. Багатолітня мрія вченого про високий статус вчителя в нашій державі поєднувалася з філософською вірою в те, що педагогічна майстерність учителя стане тим потужним і водночас тонким інструментом, який відкриватиме серця дітей і батьків, зміцнюватиме любов до школи, до родини, друзів і відкриватиме дитячі таланти. Не випадково так багато років свого життя вчений присвятив обґрунтуванню, утвердженню й реальному впровадженню концепції педагогічної майстерності.
Директорка Інституту педагогічної освіти і освіти, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Лариса Лук’янова відзначила, що «у кожного з нас у серці живе «свій» Іван Андрійович Зязюн і кожен з нас має на це право…», акцентуючи на ролі Івана Андрійовича у професійному становленні, особистісному розвитку когорти науковців з різних регіонів України.
Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, закцентувала увагу історії заснування Іваном Андрійовичем фахового збірника наукових праць «Естетика і етика педагогічної дії» у 2011 р., у першому випуску якого він зазначив: «У Ваших руках перший збірник наукових праць «Естетика і етика педагогічної дії». Його започаткували наукові співробітники відповідного відділу Інституту педагогічної освіти й освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України. Такої, бодай подібної, назви Ви не зустрінете в педагогічній науці не лише України, але й Європи. Зі впевненістю можу сказати, що її не було й в педагогіці усього світу». Лекторка відзначила прогностичність наукових ідей академіка І. Зязюна, викладених у знакових публікаціях.
Іван Андрійович Зязюн любив українські народні пісні. Найулюбленішою з них була пісня «Йшли корови із діброви», виконання якої підготували народне чоловіче тріо «Гонта» (Петро Волошин, Василь Семенчук, Валентин Купчик) – викладачі факультету мистецтв Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини: https://youtu.be/GN_8PkYw8Ls?si=HaOYjiJdZEz_BUDO.
Дякуємо організаторам і лекторам за цікавий, змістовний захід! Наукова спадщина академіка Івана Зязюна – це філософсько-педагогічний скарб для подальшого розвитку освіти і педагогічної науки в Україні та інших державах. Цю спадщину маємо системно вивчати, узагальнювати, екстраполювати в освітню практику її конструктивні ідеї. Філософсько-педагогічні мрії й реальні дії видатного українського вченого народжували нові ідеї, концепції й методики, відкривали педагогічні таланти, сприяли й потужно сприятимуть педагогізації українського суспільства.