Організація навчально-дослідної роботи студентів на кафедрі музикознавства та вокально-хорових дисциплін є важливим чинником підвищення ефективної професійної підготовки майбутнього фахівця у вищому навчальному закладі передусім тому, що передбачає індивідуалізацію навчання, дає змогу реалізовувати особистісно-орієнтоване навчання, розширює обсяг знань, умінь та навичок студентів, сприяє формуванню активності, ініціативи, допитливості, розвиває творче мислення, спонукає до самостійних пошуків.
Науково-дослідна робота на кафедрі музикознавства та вокально-хорових дисциплін поза навчальним процесом є одним з найважливіших засобів формування висококваліфікованого спеціаліста. Вона передбачає участь студентів у роботі предметних наукових гуртків та проблемних груп.
На кафедрі музикознавства та вокально-хорових дисциплін функціонують:
– проблемна група «Технології розвитку диригентсько-хорових навичок майбутніх учителів музики» – науковий керівник доц. Гусак В.А.;
– проблемна група «Формування та розвиток практичних навичок аналізу музичних творів» – науковий керівник ст. викладач Радченко С.М.;
– проблемна група «Формування образно-інтонаційного мислення в процесі роботи з хоровими творами» – науковий керівник викладач Козій О.М.;
– проблемна група «Музичне мистецтво в контексті сучасних культурних орієнтирів художньо-естетичного та патріотичного виховання майбутніх учителів музики» – науковий керівник доц. Щербіна І.В.;
– науковий гурток «Виховний та розвивальний потенціал інноваційних технологій навчання у мистецькій освіті» – науковий керівник доц. Сирота З.М.;
– науковий гурток «Вокальна студія «Солоспів» – науковий керівник ст. викладач Балдинюк Н.А.;
– науковий гурток «Формування та розвиток співацького дихання і опори звуку» – науковий керівник доц. Волошин П.М.;
На засіданнях наукових гуртків та проблемних груп обговорюються наукові повідомлення, доповіді, реферати, створення та проведення наукових проектів, проводяться дискусії, засідання круглого столу, вивчається і досліджується передовий педагогічний досвід учителів музичного мистецтва. Студенти активно приймають участь у наукових семінарах та конференціях.
Наукова-дослідна робота на кафедрі музикознавства та вокально-хорових дисциплін має свої специфічні особливості, так як пов’язана з художньо-творчою діяльністю студентів.
Так, студентами наукового гуртка «Виховний та розвивальний потенціал інноваційних технологій навчання у мистецькій освіті» – науковий керівник доц. Сирота З.М. вивчається та впроваджується в практику сучасної школи така технологія, як проективне моделювання у мистецькій освіті. У 2014 та 2015 роках, присвяченому Міжнародному дню сім’ї, викладачами та студентами кафедри було проведено мистецько-освітні проекти «Обдарована родина – обдарована дитина» (автор сценарію проекту – доц. Сирота З.М., відео презентації – ст. викладач Радченко С.М.). Наслідком проведеної роботи є видання науково-методичного посібника «Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті» (2015р.).
Специфічною особливістю в організації роботи гуртків та проблемних груп, завдяки спільності наукових інтересів викладачів та студентів, є виконання студентами завдань дослідного характеру під час проходження ними педагогічної практики у школі.
Так, студентами наукового гуртка «Вокальна студія «Солоспів» – ст. викладач Балдинюк Н.А. під час проходження студентами 22 групи педагогічної практики на базі Уманської ЗОШ І-ІІІ ст. №1. – 5 квітня 2016 р. проводилось практична апробація наукової теми «Роль та значення слухових впливів у процесі формування співацьких навичок у вокальному мистецтві».
Науково обґрунтувавши тему майстер-клас для студентів та викладачів кафедри провела старший викладач Н.А. Балдинюк.